درآمدی بر دکترین سینمای جمهوری اسلامی

سینما در جمهوری اسلامی، پس از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامی، هم­چنان هویت خود را می­جوید.
نخستین گزاره­ی هویتی که سینمای ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یافت، تبیین امام خمینی(ره) از سینما بود که «ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم.» پس سینما با فحشا مترادف نیست و این سینما نیست که اسلام با آن مخالف است، بلکه مخالفت با فحشاست. سینمای منهای فحشا، یک گزاره­ی هویتی بود که آغاز حرکت هنر هفتم، پس از انقلاب محسوب می­شود. اما سایر انگاره­های هویتی سینما کدامند؟ سیدمرتضی آوینی برای تبیین این انگاره­ها، تلاش گسترده­ای نمود، اما همه­ی آن تلاش­ها، در واقع دروازه­ی حرکت برآورد می­شد. اکنون به اعتقاد آگاهان هنری، سینمای ایران وضعیت ویژه­ای را می­گذراند؛ وضعیتی که سینمای جمهوری اسلامی باید دوره­ی هویت­یابی را به ناچار به سرانجام برساند و درد زایمان هویت را تحمل کند.

ادامه نوشته

منتی بزرگ بر سر امام رضا علیه السلام تحت عنوان صندوق مهر امام رضا (ع)

صندوق مهر امام رضا علیه السلام علی رغم نام با مسمایی که برای آن از سوی مسئولین کشور انتخاب شده است که نشانگر نیات پاک طراحان این صندوق خیریه است لکن در عمل چیزی جز منتی که بر سر امام رضا علیه السلام گذاشته میشود نبوده است. مشروح این گزارش که مشاهدات عینیدر جریان دریافت وام ازدواج از صندوق مهر امام رضا علیه السلام از شعبه بانک مسکن میدان شهدای مشهد به ریاست خانم (س)  است به زودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت

ادامه نوشته