خواجه ربیع در مشهد که این همه مورد توجه زائرین قرار گرفته و نهادی همچون آستان قدس رضوی متولی آرامگاه اوست کیست ؟ برادران امام هشتم در کجای مشهد مدفون هستند ؟ چرا نام باشگاه مطرح استان خراسان به نام ابومسلم خراسان نام گذاری شده است ؟ دلیل تولید و توزیع محصولات کوکا کولا در مشهد چیست ؟ اینها سئوالاتی است که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد

با توجه به تاریخ موجود باید گفت خواجه ربیع همان کسی بود که در جریان واقعه کربلا از همراهی امام حسین (ع) سر باز زد و در ولایت حضرت علی (ع) دچار شک و تردید شد ... در این مورد میرزا عبدالله افندی در ریاض العلماء می گوید: «خواجه ربیع مسلمان درستی نبود گرچه در رجال الکشی او را از زهاد ثمانیه شمرده و او را از تقوا پیشه ها معرفی کرده است و می توان کسانی را که به ثقه بودن او اشاره کرده اند مورد انتقاد قرار داد بلکه این خواجه تا حد نفاق، نصب و کفر تنزل کرده بود و اصلا شک او در علی(ع) شک در دین بود و یکی از کارهای زشت خواجه این بود که امام حسین(ع) را یاری نکرد، نه به کربلا رفت و نه با زبان و سخن او را یاری کرد در حالی که لازم بود امام حسین(ع) را به نحوی یاری کند. البته یاری نکردن امام حسین(ع) از سوی خواجه ربیع مورد انتظار هم نبود چون او علی را در جنگ صفین یاری نکرد (ریاض العلماء، ج 2، ص 286 به بعد).

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

همچنین علامه مجلسی در بحارالانوار به نقل از نصر بن مزاحم در شرح احوال خواجه ربیع  آورده است: علی(ع) مردم را به جنگ بر ضد معاویه فرا خواند، اکثر مردم حاضر شدند و آمادگی خود را برای جنگ با معاویه و شامیان اعلام کردند. در این میان یاران عبدالله مسعود به علی(ع) گفتند: ما می آییم ولی به لشکر شما ملحق نمی شویم بلکه خودمان به طور مستقل در یک محلی فرود می آییم و به شما و لشکر شام نگاه می کنیم. هر کس از لشکر شما و یا لشکر شام دست به کار حرام بزند و یا از یک طرف گردن کلفتی ببینیم، در این صورت با آن گردن کلفت و متجاوز می جنگیم.  علی(ع) فرمود: خوش آمدید و این فکر شما، یک نوع علم به دین و علم به سنت است و هر کس به این راضی نباشد خائن و ستمگر است.

عده دیگری از یاران عبدالله بن مسعود آمدند که ربیع بن خثیم هم در میان آنان بود و تعدادشان به چهارصد نفر می رسید. اینها گفتند: یا علی! ما در این جنگ که با شامیان می کنی به شک افتاده ایم و حق و باطل را نمی دانیم گرچه به فضل شما معترف هستیم ولکن ما از شما می خواهیم ما را به سوی یکی از این مرزها بفرست تا در آنجا با کافران بجنگیم. علی(ع) او را به مرز ری فرستاد و این اولین پرچمی بود که علی(ع) از کوفه به سوی مرزها گسیل داشت (بحار، ج 32، چاپ ایران، ص 406، به نقل از وقعه صفین).

محدوده حرم  مجلل و وسيع  چند هكتاري خواجه ربيع در گوگل مپ !   

بر این اساس خواجه ربیع  در جنگ صفین حضرت علی(ع) را رها کرد. آیا این کار کوچکی است؟! شک در  فرمان حضرت علی(ع) نشانه عدم معرفت او نسبت به آن حضرت است. در معجم رجال الحدیث هم آمده است که  خواجه ربیع علی (ع) را رها کرد و در جنگ با معاویه شک کرد و ما نمی توانیم حکم کنیم به این که او از تقواپیشه ها بود (معجم رجال الحدیث، ج 7، ص 169).

در اعیان الشیعه آمده است که خواجه ربیع فهم و درک درست نداشت و در ولای علی(ع) مقامی نداشت و به خاطر همین در حقانیت جنگ علی(ع) با معاویه به شک افتاد. بنابراین این که می گویند او تقواپیشه بود، تقوای او مثل تقوای خوارج بود (اعیان الشیعه، ج 6، ص 453 به بعد).

علامه مجلسی هم در مورد خواجه ربیع بن خثیم دارد: «ورأیت بعض الطعون فیه؛ درباره خواجه برخی طعن ها و انتقادها را دیده ام» (بحارالانوار، ج 68، ص 192، ح 48).معنای این سخن علامه این است که برخی انتقادها بر او وارد است.
 
در ریاض العلماء برای معرفی خواجه ربیع و تحریف تاریخی که در مورد معرفی شخصیت وی صورت گرفته آمده است: این که در میان مردم معروف است که خواجه ربیع استاد امام رضا بود، این غلط اندر غلط است. چون استاد امام رضا، پدر و اجدادش و حق تعالی است به علاوه این خواجه ربیع در سال 62 مرده در حالی که امام رضا(ع) در سال 200 زندگی می کرد (ریاض العلماء، ج 2، ص 287).و نیز آمده است: این که معروف است که خواجه ربیع مقرب در نزد علی(ع) بود و در کشتن عثمان دست داشت و برای جنگ با کفار به خراسان رفته بود و امام رضا(ع) به زیارت او می رفته و می فرموده: ما را از آمدن به خراسان فایده ای نشد جز زیارت قبر خواجه ربیع، اینها هیچ کدام درست نیست.

بهتر است برای اطلاع از تمام واقعیتها به منابع موجود مراجعه نمائیم تا نابسامانیها و احیانا کارشکنیهای موجود در برخی از متولیان امور فرهنگی مشهد بیشتر برایمان آشکار گردد . آرامگاه خواجه ربیع که متولی اداره و استفاده از آن نهاد آستان قدس رضوی است یکی از بزرگترین آرامگاههای موجود در شهر مشهد بعد از بهشت رضا است که مدفن بسیاری از شیعیان محب حضرت علی علیه السلام و خاندان مطهر حضرت رسول اکرم است . این اثر تاریخی  در حالی مورد توجه نهاد عریض و طویل آستان قدس قرار گرفته است که حرم مطهر برادران امام هشتم حضرت سید یاسر و سید ناصر بن موسی علیهم السلام در چند قدمی حرم مطهر رضوی از حداقل امکانات رفاهی و خدماتی برای زائران مشتاق نیز بی بهره اند 

در گفتگو با یکی از ساکنان منطقه نکته جالبی را متوجه شدم . وی که ساکن روستای حصار گلستان است در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاریخچه بنای حرم سید یاسر و سید ناصر (ع) گفت  حتی ضریح این امام زادگان واجب التعظیم توسط کویتی ها تهیه و نصب شده است  و کوچکترین کمکی از سوی آستان قدس رضوی برای گسترش این مکان متبرک صورت نگرفته است

محدوده حرم محقر 300 متري حضرت سيد باصر و حضرت سيد ناصر برادران امام رضا عليه السلام در مشهد !

خیل عظیم زائرانی که به زیارت این امام زادگان نائل شده اند تمام کاستیها و ناهنجاریها را با گوشت و پوست خود حس کرده اند به طوریکه حتی سرویسهای بهداشتی آن که با همیاری اهالی محل و کمکهای زائران تجهیز شده پاسخگوی مراجعین نیست کل بنای مسقف این امام زادگان از ۳۰۰ متر تجاوز نمی کند و خادمین گرامی این حرم مطهر همیشه خود را شرمنده حضور عظیم زائران احساس می کنند .

خانه ات ویران باد!!!

۱-منزل شخصی تولیت آستان قدس در ابتدای پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ (منطقه سبز رنگ) حدودا ۲۵۰ متر مربع واقع در انتهای یک کوچه فرعی و بن بست !

۲-تملک منازل مجاور و همسایه تا نبش کوچه اصلی جهت احداث آپارتمان و استراحتگاه محافظان شخصی و گارد حفاظت تولیت آستان قدس و همچنین کتابخانه و حسینیه یا به عبارت بهتر تالار ویژه مجالس ماهانه و ویژه تولیت آستان قدس رضوی تا سال ۱۳۷۷  (منطقه قرمز رنگ) به مساحت تقریبی ۲۰۰۰ متر مربع

۳-طرح گسترش فضای موجود تا نبش خیابان اصلی با آغاز خرید منازل منطقه زرد رنگ در سال ۱۳۸۷ به مساحت تقریبی ۱۶۰۰ متر مربع و اتصال آن به منطقه قرمز رنگ

۴-اضافه نمودن پمپ بنزین (منطقه آبی رنگ ) به حیطه املاک منزل شخصی تولیت آستان قدس رضوی جهت احداث پارکینگ ! به مساحت تقریبی ۲۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۸

۵-برخی دیگر از همسایه های قدیمی که ملک آنها توسط تولیت آستان قدس رضوی طی سالهای گذشته خریداری شده است (مناطق به رنگ بنفش) به مساحت تقریبی ۶۰۰ متر مربع

برای دریافت اطلاعات و توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید


باید اشاره شود که مسئولان فرهنگی  در مشهد از این دست کارها بسیار کرده اند که میتوان به ایجاد وحمایت از باشگاه ابومسلم خراسان (با توجه به منفور بودن وی در میان اهل بیت علیهم السلام ) اشاره نمود . بنا به احادیث و روایاتی که موجود است ابو مسلم به ائمه اطهار عقیده ای نداشت ، اما برای بهره گیری از نفوذ و وجه سیاسی و معنوی آنان تا آنجا پیش رفت که نامه ای به امام صادق علیه السلام نوشت به این مضمون که : " من مردم را به دوستی اهل بیت دعوت می کنم، اگر مایل هستید، کسی برای خلافت بهتر از شما نیست. اما امام صادق علیه السلام در پاسخ به ادعای ابو مسلم اینگونه نوشت که : نه تو از یاران منی و نه زمانه، زمانه ماست.

آرم باشگاه ابو مسلم مشهد

حضرت علی علیه السلام در حکمت ۴۶۴ نهج البلاغه و در وصف بنی امیه اینگونه سخن میگوید که  : بنى امیه را مهلتى است که در آن اسب قدرت مى‏تازند ، هر چند ، میانشان اختلاف افتد . سپس ، کفتاران به جنگشان برخیزند و مغلوبشان سازند . خوب است بدانید که بعد از بنی امیه بنی عباس به قدرت رسیدند و سهم عمده پیروزی خود بر بنی امیه را مدیون ابومسلم خراسانی بودند که حضرت علی علیه السلام از آنان به کفتار تعبیر نموده است .

یکی دیگر از نابسامانیهای موجود در بخش فرهنگی پایتخت مذهبی کشور وجود کارخانه کوکا کولا ( با توجه به تولید و توزیع محصولات صهیونیستی ) وحمایت و تبلیغ آن توسط  آستان قدس رضوی و مسئولان مرتبط با این نهاد فرهنگی است

نقشه کارخانه صهیونیستی کوکا کولا در مرکز شهر مشهد

میدان کوکا کولای مشهد

لازم به ذکر است که در سالهای اخیر و در شبهای گرانسنگ قدر مسئولین طراز اول آستان قدس رضوی از زائران و میهمانان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با آب معدنی های دسانی تولید شرکت صهیونیستی کوکا کولا پذیرایی می کردند که چندین بار تذکرات جدی از سوی تشکل های مردمی مشهد به آنها داده شد ولی متاسفانه سالهای بعد با حجم گسترده تری این پذیرایی !! صورت  گرفت !خبر این خوشخدمتی مسئولین طراز بالای آستان قدس را خبرگزاری های کشور از جمله سایت دانشگاه «علوم پزشکی» مشهد  و سایت مطالبه و چندین خبرگزاری دیگر کشور منتشر نمودند و جواب مدیر عامل شرکت  خوشگوار و حامی مالی باشگاه ابومسلم خراسان جناب آقای مسعود یزدی  مبنی بر استفاده فقط از نام کوکا کولا برای فروش بیشتر جای سئوالهای  بیشتری را برای ملت مسلمان ایران باز میکند که اگر هیچ گونه قرار دادی "به گفته مدیر عامل خوشگوار" با شرکت صهیونیستی کوکا کولا ندارید پس چرا به استفاده از نام کوکا کولا افتخار میکنید و عذر بدتر از گناه می آورید!!!  متاسفانه برخی ازسهامداران  معنوی و مادی شرکت کوکا کولای مشهد  از رجال مذهبی و سیاسی هستند...

 استفاده از بناهای ماسونی نیز شاهکار دیگر مسئولان امور فرهنگی در مشهد مقدس است که از این دست میتوان به استفاده از نماد هرم یک چشم در بازار هنر کوهسنگی مشهد توسط شهرداری دومین کلان شهر مذهبی جهان اشاره نمود

 

بازار هنر مشهد